Pages

Monday, October 11, 2010

Kuih Kaswi

Semalam buat pulak kuih kaswi... Menjadik lah jugak. Teringat malam selasa last week, beria2 membuatnya. tunggu kuih masak.. tgk2 tak gak masak2... apatah 'suey'... agaknya sbb memandai2 nk letak sikit tepung ubi kut.. sesudu jer pun letaknya... konon tgk2 resepi semua ada kata buh tepung ubi.. so kita pun nak letak lah jugak.. tgk2 nan hampeh... tak menjadik kuih aku... sejam lebih kukus tak masak2...



so back to original resepi... Dan puas hatilah tuan rumah sbb menjadik seperti selalu...

ni ha resepinya:

1 cawan tepung gandum
1/2 cawan gula putih
1/2 cawan gula merah
secubit garam
2 1/2 cawan air
1/2 sudu teh kapur makan
sehelai daun pandan

cara :
1. Dalam periuk, campurkan gula putih, gula merah, daun pandan dan air.. masak dengan api perlahan sampai gula hancur pastu tutup api dapur.

2. Masukkan pulak tepung, kacau cepat2 jgn sampai berketul... masukkan jugak garam.

3. Ambik sedikit campuran air gula pastu larutkan kapur makan.. pastu campur balik dengan campuran kuih dalam periuk.. kacau bagi rata.

4. Panaskan kukusan. tapiskan adunan kuih dalam loyang. tutup loyang kuih dgn aluminium foil supaya wap air tak masuk semasa mengukus.

5. kukus selama 45 minit atau sampai masak.

4 comments:

Ummu Imdad said...

Yana, lama duduk perantauan, yana mahir betul masak macam2.. kak ni balik malaysia terus malas.. bukan sebab senang dapat jer, tapi penat manjang kerja... sedap tengok menu2 yana buat..

Ummu Imdad said...

Lupa, ni kak melati...

YANA said...

hehe.. akak, kalau saya duk msia, lagi semuadah itu memakan, dan semudah membeli kak. lagi pasar malam tak sampai 5 minit dr rumah.. dua kali seminggu.. lagilah.. :D

Anor@Nad said...

My arwah mom used to do this when I was small ... so this kuih remind me of her

Tq so much for each of your food, you letak resepi

Honestly, I miss this kuih

Related Posts with Thumbnails