Pages


Sunday, October 24, 2010

Seharian dalam hidup tuan rumah...

5.00 am: selalunya time2 cam ni dah bangun tido. Slps solat subuh tu, terus g dapo. Jerang air dan terus on laptop.. :D... pastu g kejut cik abang dr tido. sementara dia siap2  nak g kerja tu, tuan rumah buat breakfast. Siapkan kopi dia.

selalunya time2 dalam 5.30am tu time2 laling nk breakfast tu, buah hati 3 orang tu pun dah bangun. Sambil2 tu kdg2 masih lagi buat breakfast.. nak2 kalau menggoreng cucur ker, buat lempeng ker.. janji first batch masakan tu dh ada atas meja tuk laling breakfast.

6.00 am : biasanya laling dh g opis dah.. dah kiss2 say good bye lah time ni. Dan tuan rumah duk tgk FB jap.. tgk status kawan2.. mana nak komen, nak baca.. nk sengeh, nk gelak...

Anak2 pun kdg2 terus main2 pagi2 ni. terjerit2 lah mama ni suruh breakfast pastu nk suruh mandi.. gosok gigi bagai. Karang kelam kabut  nk g sekolah. Pulak tu kdg2 buatkan snack atau lunch kalau ada yang stay back tk balik lunch kat rumah. Pas budak2 mandi, terus lah tuan rumah carikan baju. Alang2 pakaikan baju, terus kemas kt bilik. Kdg2 miss jugak kemas bilik. Kemas kendian lah jawabnya.. Basuh baju.... kdg2 tak berlipat pun. lipat bila ada kesempatan.. huhu

7.20 am, Ain n Amsyar dh ke sekolah. Fadhlin selalunya dh sarapan, pastu pasangkan dia TV. Kdg2 dia duk baca2 buku.. Kdg2 menyakat dia.. pastu mulalah xtvt mama ni. kdg2 duk mengadap laptop.. kdg2 tgk drama.. kdg2 exercise.. kdg2 mandi manda, kdg2 kemas rumah... semuanya nak buat before bdk2 balik rumah kul 11.30am tuk lunch. This is mostly time untuk tuan rumah sendiri lah melayan hobi. tu pun kdg2 time ni occupied bila ada jer nk kuar rumah gather2 ngan kawan2, tak pun sekadar g dobi n commisory for quick shopping!

11.30am: Bdk2 back for lunch. tuan rumah lunch sekali. Kdg2 tak lunch. baru lah terhegeh2 nk prepare food for dinner.. selalunya bdk2 ni makan left over lauk semalam.. memang sengaja masak lebih sikit untuk bdk2 ni lunch sekali. since smlm lauk tu hanya makan dinner jer..

12.20, Lepas semua dh g sekolah. Fadhlin pun dh selamat kena take a nap, so tuan rumah mulalah bersilat. nk masak dinner,.. buat kuih lah. most of the time time tengahari membawak ke pukul 4.30 ptg, adalah masa di dapur. selalunya time ni time memasak sambil2 ber FB.. heheh...Senang citer time ni multi tasking...

Anak2 dh balik sekolah, sambil2 tu buat homework, mama pun memantau lah homework they all.. pukul 4 jer, mesti kemas dapo n ready lah kejap2 lagi laling dh balik kerja.. :P

4.30pm, angkat kaki, baru nk rest, laling dh balik kerja. Pas minum tea time, bdk2 selalunya dah balik sekolah n doing homework, time ni leh they all akan main kt luar. Kdg2 mama pun join duk kt luar, kadang time ni mama lipat kain..

5.30pm: pas solat maghrib, prepare table for dinner.. reheat makanan, dan menghidang, pastu makan dinner.. selalunya 30-45 minit masa diambil tuk mengadap rezeki.

6.30pm, basuh pinggan, kemas dapo for final sebelum dapo nak tutup untuk esok pulak.. pastu tengok tv ngan anak2 ni.. bdk2 pun dh tukar baju, dh ngaji time ni...pastu bagi chances tgk tv sampai lah pukul 8 pm..

8.00pm, tido for kids. laling lak time ni tgk tv, dan tuan rumah tgk keadaan. kalau ada citer best selalu tgk Tv gak, kalau tk syok sgt... tengok kejap,. pastu mengadap laptop.. tak pun dh terbongkang tido... Most of the time tuan rumah dh tertido kt sofa panjang sambil TV ngan laling tengok tuan rumah.. :)).. kadang2 dua2 tido, sambil TV tgk kita org.. :))



3 comments:

Fashionable wife said...

lama tak baca blog hang. haku baru jumpa blog aku dedulu dan nampak link nih. sedih aa baca blog dulu. masa tu english masih ok, skang kalau suruh aku tulis mmg fail la.. ekekekekekekeke

aku rindu pada kehidupan aku dulu, lain sgt. dulu aku tak pakai kain batik kat rumah, tapi skang..

uwaaaaaaaaaaaa.. sgt tak fashionablenyer aku

comey_lote said...

jom lah sama2 berblog semula.. aku pun dah brp bulan tinggalkan blog...semenjak aktif fb...hahaha...
aktiviti aku ngan ko lebeh kurang je la, cuma aku bgn lambat sikit dan tak de nak uruskan anak... dan waktu pagi aku masak/prepare 2 benda berlainan.. bfast ngan lunch... dinner masak lain...kalau byk leftover dinner baru tak masakkan lunch sidia..aku lunch apa yg ada je, roti ke, yogurt ke, cookies ke...huhu

... said...

lyn, we miss ur blog.. aku masa mula2 masuk blog stlh sekian lama meninggalkan blog aku ni kan, aku masuk semua blog list kawan2.. yup! blog ko dh tak ketahuan... :(... rajin2 blogging ler balik beb.. soal pakai kain batik tu, kenapa ko pakai beb... tak yah ler pakai. pakai jer lah seluar dalam rumah.. Aku mmg tak pakai kain batik... ko boleh lyn... cuba ek..

ida, blog ko pun jarang2 update ek. achik nad pun jarang2 update dah aku tgk... dulu masa aku kat nigeria, masa tu kita hari2 ada new entry.. semangat betul time tu.. :D

Related Posts with Thumbnails