Pages


Thursday, March 27, 2008

Air Tangan seorang wanita

"mama, what do you cook today", asked my daughter, Ain.

"I'm trying to make cream puff" replied me.

"wow... i love cream puff... like we always ate in Houston before", said Ain.


Itu antara perbualan aku dan Ain, anak sulungku semalam. Dia memang akan menyibuk di dapur bila aku mula memasak. Nak-nak kalau aku mula baking sesuatu, mesti dia rasa nak take part sama. Ya, aku pun tak kisah. Maybe itu satu cara spend time dengan anak2. Amsyar juga biasa pasti akan menyibuk juga. Selalunya mereka akan membawa kerusi kecil dan berdiri di tepi kuanter top dapur.

Alkisahnya cream puff pun tak ok sangat. rasa memang ada, tapi tang buntut dia tu,,, aduhai hitam la pulak. Maybe aku tak reti sangat gunakan oven gas ni... first time guna oven gas. kalau eletrik oven oklah. Maybe nak demand elektrik oven la kat lalingku... hahaha... so sudahnya cream puff tu hanya aku dan anak2 sahaja yang makan. Tak jadi nak buat hidangan minum petang untuk lalingku.

bercerita tentang hidangan minum petang, sudah menjadi kelaziman sejak mendirikan rumahtangga 8 tahun lalu, mesti akan ada sedikit juadah untuk suamiku. Ye lah, penat bekerja bila balik, dapat minum tea and light snack, sekurang2nya dapat hilangkan lelah sebelum makan malam. Masa inilah aku dan suami akan ambil masa berbual. selalunya suami akan bercerita tentang apa berlaku di tempat kerjanya pada hari ini. Dan kadang2 bertanya apa berlaku di rumah semasa dia bekerja. itu salah satu quality time yang aku dan suami amalkan sejak bertahun dulu.

Mungkin bagi wanita bekerjaya merasakan apa yang aku buat tidak realistik pada mereka. Jadi, apa salahnya cuba pada hari2 cuti seperti hujung minggu. Mungkin boleh memasak untuk suami dan anak2. kalau selama ini di hari2 bekerja mereka tidak dapat memasak.. atau lebih tepat lagi selalu "tapau" ... jadi di hari2 cuti, selain keluar berjalan seisi keluarga, gunakan aktiviti itu untuk memasak. Kata orang, nak mengikat suami melalui seleranya... Ya, ungkapan itu ada benarnya... Walau mana suami pergi, pasti akan teringat2 masakan isteri. Kadang2 masakan itu bukanlah sangat sedap, tetapi air tangan isteri sudah sebati lama dulu, menjadikan apa sahaja di makan pasti menambat hati.

Begitu juga anak2. Mereka sejak kecil sudah makan apa yang kita masak. Jadi apabila mereka besar, makanlah di mana pun, mereka akan rasa yang masakan ibu itu tiada tandingannya. Walaupun mama ain ni masak selalu tak menjadi. kadang2 aku masak rasa tah apa, tapi anak2 selalu suka aku masak... ahhahaha

so, today menu... apa yer... ni yang kadang2 stress jugak duduk rumah jadi fulltime HW ni.. menu pun dah kehabisan.. tak tau nak masak apa.. takkan nak masak benda yang sama sahaja...

sekian.....

2 comments:

eyzlyn said...

aku hari-hari tak miss tau tapaukan lunch box utk king.. save budget ma, almaklumlah student,sengkek.. :)

taruklah resepi cream puff tu kast sini yer..boleh gak nak bikin weekend nih

... said...

bagus diamalkan.. mmmg la rasa leceh sikit nk sediakan segala... agak2 balik msia nanti leh buat camtu tak??? ekekeke..

resepi.. ado di overseas forum.. tapi nnt aku buat entry satu kat sini... leh share ngan pembaca lain..

Related Posts with Thumbnails