Pages


Saturday, March 29, 2008

hari2 yang sakit......

Semalam hari yang berlalu sangat memberi kesan dalam diriku... Tension, marah, geram segalanya berbaur dalam diri. Ni dah jadi diari perasaan lak... huhu...

ceritanya begini, bermulanya minggu ini, tak termasuk monday bacause that day is a public holiday here. On Tuesday, kami mendapat feed back dari Nigerian, yang kontena kami tak boleh release pada minggu ini. Alasan, pekerja bercuti lagi sempena easter dan hanya akan release by 4 april... aduhai... sabar2... dah lama dah... dari bulan 12, membawa ke bulan 2, ni janji hujung bulan 3, dah last ni kata april pulak... lepas ni apa lagi??? tahun depan??? sinis bunyinya, tapi itulah tak mustahil..

hari rabu aku keluar ke klinik bawak baby injection yellow fever. Balik ke rumah, terus anak2 menuju ke televisyen.
"mama, why the TV is not ok", jerit anakku Ain...

Aku menuju ke tv.. aduh.. apa kes TV ni.. the sign showed..."E16 is currently scramble"... Aku pun mula lah switch of decoder dish tv, then on balik. masih tak ok... then cuba keluarkan smart card, masuk balik, then on balik, tak ok... last2 tak berjaya segala usaha, ku katakan pada anak2... just wait until papa balik to fix it.. so anak2 just main2 jer sendiri. kesian jugak mereka tu sebab tu jer lah entertainment yang mereka ada...

kwmudian balackout pulak... dari jam 1-4 petang... aduhai... apa pulak ni... panas betul. baby tak dapat tidur dan meragam sebab panas...

menjelang petang suamiku balik, ku khabarkan mengenai TV tak function itu. Suamiku juga gode2 tv macam aku buat sebelah pagi tadi... still not ok. then telefon the maintainent guy suh datang tengok.. orang itam tu datang... then kata, tak leh buat apa... tunggu jer... sabar je lah lagi... so sepanjang hari selasa berlalu tanpa TV... oklah, kita wat jer lah aktiviti lain yer anak2...

Khamis.... tv still not ok.. Puas telefon orang2 yang berkaitan dia orang janji akan datang dan fix it.. sampai sudah tak datang.... sakitnya hatiku... tension dan marah mula bersatu... anak2 jadi meroyan semacam sebab dah boring sangat2... aduhai, dugaan betul...

Dan sebelah petang dengan inisiatif sendiri dan setelah membuka website dish tv... dan menelefon orang berkaitan sendiri.. sudahnya suamiku yang betulkan... dan orang itam tu datang tengok tv dah ok, dia ketawa pulak. terasa nak luku2 kepala dia... dah la lembab datang buat kerja... geram tak boleh nak kata... dan sempat lagi kami khabarkan pada orang itam tu credit utk elektrik power tinggal sikit. So, kami request esok pagi utk tambah credit tu kalau tak power off, balckout lagi... dia kata dia promise menjelang kul 8 pagi dia datang untuk tambah credit... ( kami pakai sistem credit sini memandangkan ni rumah transit...)

hari ni juga, si labi buat hal.. dia tinggalkan kunci di rumah permenent kami di sebelah dalam. Dah lah lock tak boleh masuk rumah. last2 suamiku dengan maintainent guy Flat ni pergi pecahkan back door... bila katakan pada si labi yang kalau dia do mistake like that on more time, gajinya kena potong, dia gelak2 pulak... so dengan tegasnya kami kata this is serious thing.. dont take it as a funny thing like ur people.... please change ur mentality... dont do the stupid thing like the other nigerian always did. Terkedu si labi sambil minta maaf...

sebelah malam, tiba2 air paip pulak terputus. check punya check, rupanya depa itam ni baiki paip kat flat no 1.. ya Allah, kalau iye pun nak buat kerja, bagilah notis.. ni saat2 kritikal jam 7 mlm nak mandi, nak semayang air pulak tak de... what the hell today...

Jumaat bangun pagi dengan harapan hari ni ceria sikit hidup... Menjelang pukul 8 pagi, ku sms suami mengatakan bacaan meter elektrik power tinggal 5 sahaja... suamiku menghubungi orang yang bertanggungjawab menjaga al ehwal transit house ni. dia kata akan datang reload credit seawal jam 9 pagi. jadi utk blackout setengah jam tu bagi ku tak de masalah. tunggu sahaja mereka...

kejap2 suamiku telefon bertanyakan ada orang datang reload... rasanya berpuluh kali telefonku berbunyi.. aku pulak, tak jadi nak pergi mandi, tak jadi nak buat apa kerja menunggu mereka datang. takut nanti mereka datang ketuk pintu aku tak dengar jika aku di bilik.. aduhai, macam2 hal.. menjelang pukul 1 tengahri masih tak datang2 ... aku mula mendidih marah.. bukannya tak boleh sabar, tapi kesabaran itu ada hadnya. aku lantas ke dapur dan mula memasak apa yang ada.. tak jadi nak blender cili, sudahnya aku hanya goreng sayur dan ikan masin... tergendala semua kerja2 aku... geramnya...

pukul 2.15 muncul maintainent guy bersama dengan seorang perempuan pekerja shell yang juga menguruskan hal ehwal transit house...

"good afternoon madam... " katanya menyapa bila aku membuka pintu...

" is it no power here....", katanya bila melangkah masuk...

Aku pun apa lagi, bagai api disimbah minyak terus mengamuk sakan.. terlupa dah kaedah2 mengkontrol marah dalam previous posting aku di blog ni... geram sangat aku dengan soalan bodoh orang itam ni. terus ku basuh dia cukup2. betapa aku tunggu 6 jam baru nak datang.. sempat lagi ku siniskan dia...

"you said u will coming now... i dont believe your 'now' because it will be 1 hour, 6 hours like this or maybe 3 days"... mula2 dia senyum.. then aku kata this is not funny things.. bla bla bla...1/2 jam aku brainwash itam dua ekor tu... geram aku... marah sangat aku dengan apa yang terjadi. mula2 sabar dan kesabarana itu dah sampai hadnya. dalam minggu ni macam2 berturut2 kejadian tah apa2... padahal semunya bukannya susah sgt. yang aku marah tu mereka kata nak datang tapi tak kunjung tiba. masaku terbuang begitu shj. pantang aku orang buat kerja lembab dan cakap tak serupa bikin...

sudahnya aku marah itam tu sambil badanku menggigil... dan menjelang kul 3 ptg ada dah elektrik power rumah ni...

pada suami ku katakan ku dah tak tahan dah dengan kerenah orang itam ni... not because the power off, tapi kerana mentality mereka yang menganggap segalanya remeh... bagai pahat dengan penukul, sekali ketuk seklai jalan.. dan mereka segala benda mengharapkan kita bayar mereka dengan duit... tu kerja dia, dia dapat gaji, kenapa pulak aku kena bayar.. shit this people...


aduh... blog aku jadi tempat luah perasaan daaa...

nota: terima kasih nora aka min elskede menelefonku... hepi gue bangat... terus gue tak meroyan dah... TQ.. really apprieciate it...

No comments:

Related Posts with Thumbnails